Due mesi!

Buona sera!

Nog 22 dagen, help?! Ik kan echt niet geloven dat ik hier al twee maanden ben en dat ik bijna terug naar België kom. De tijd vliegt!

Mijn leven hier verloopt ondertussen vlotjes, ik ben er helemaal aan gewend. Vorige week zaterdag ben ik van klas veranderd. Ik zit nu dus in een talenrichting! Zo is het wat gemakkelijker om Italiaans te leren aangezien de leerlingen hier Engels spreken, en leerstof dus kunnen vertalen als ik iets niet begrijp. Ik had wel schrik om zo na twee maanden naar een nieuwe klas te gaan, maar iedereen is weer suuuuuper lief! Weer onmiddellijk nummers uitgewisseld, en me toegevoegd aan de klasgroepchat. Ik heb nu ook allemaal nieuwe leerkrachten, dus iedereen heeft weer eens goed kunnen lachen met mijn achternaam?

Maandag na school ben ik met Aurora en Cristina granita met brioche gaan eten in de stad. Zoooo lekker! Granita is een soort ijs en brioche is een donut-achtig broodje. Daarna zijn we naar Chiazzette gewandeld. Het is een dak waar je op kan zitten, en vanaf daar heb je een geweldig panorama op de zee, super mooi. Uiteraard hebben we vele foto's genomen, ik zet er enkele onder deze post!
Van zaterdag op zondag ben ik bij Aurora blijven slapen. Het was echt fantastischhh! Zaterdagavond hebben we samen met haar mama pizza's gemaakt, en daarna nog "pan di stelle". Het is een typisch dessert hier: "sterrenkoekjes" met een soort slagroom en nutella! Een mega caloriebom, maar ook weer enorm lekker. Na het avondeten hebben we gewoon nog de typische meisjesdingen gedaan: gepraat, geroddeld, muziek geluisterd, film gekeken... Zondagvoormiddag zijn we naar Alfea gegaan, een soort Ikea, die in deze periode van het jaar een hele afdeling Kerstspullen heeft. Het was zo gezellig ingericht!!. Na 700 kerstmutsen te passen zijn we naar een winkelcentrum gereden en hebben we geshopt, yeayyyy! Na het middageten hebben we even gerust en rond 17:00 zijn we naar twee andere shoppingcenters gereden. Dat kan hier, want winkels sluiten pas rond 21:00, zalig!! Het was echt een geweldige dag!
Ook kijk ik altijd uit naar de Italiaanse les op dinsdag en donderdag. Na school word ik opgehaald door mijn mama en naar het station gebracht. Daar eet ik mijn panino met salame e formaggio (vaste bestelling!!), en daarna neem ik de trein naar Catania. Dan is het altijd rennen om de metro op tijd te halen, want als er veel mensen aan het ticketmachine staan, mis ik de metro sowieso en kom ik te laat. De lessen zelf duren twee uren en zijn best saai. Maarrrr daarna gaan we meestal naar Via Etnea: de grote winkelstraat. Dat is altijd super leuk, we eten ijs of arancino, drinken een koffie (in mijn geval chocolademelk) of gaan gewoon shoppen.
Overal waar ik kom word ik vetgemest met allemaal lekkernijen. Mijn favoriet blijft toch arancino.😋 Dessertjes hier zijn ook enoooorm lekker, zoals torta di mele (appeltaart) van nonna en "pan di stelle". Mijn nonna is vandaag voor een maand naar het noorden vertrokken, ze gaat haar dochter bezoeken. Ik ga haar dus helaas niet meer zien voor mijn vertrek. 😟 Daarom heeft ze speciaal voor mij nog eens appeltaart gemaakt omdat ik die zo lekker vind, lief! Ze heeft me ook het recept van arancini gegeven, dus hopelijk kan ik ze eens maken in België.

Het gaat eigenlijk super goed met mij. In het begin had ik het eerlijk gezegd wat moeilijk: ik had veel heimwee en voelde me niet zo goed op school. Nu ik van klas veranderd  ben gaat het echt stukken beter, ik wil nog lang niet naar huis (alleen om mijn mama en Sam te halen en daarna terug te komen).
Binnenkort ga ik eindelijk naar de Etna! Ik kijk er al zoooo lang naar uit, dus ik hoop echt dat we zo snel mogelijk gaan.

A la prossima volta!
Ine xoxo

Granita met brioche

 Aurora

 Cristina

Uitzicht Chiazzette


 Alfea met Aurora



 Shoppeeeenn!!




 Aranciniiiiiii, hmmmm!

Pan di stelle

Torta di mele

Gelatooooo!


Etienne (Canada)

Jostein (Noorwegen)

Kana (Japan)

Typische bezigheden na de les! (Grapje mama, don't worry xx)










Reacties

Populaire posts van deze blog

La mia famiglia

Pizza's maken, naar de Etna en nog veel meer!

Mijn laatste blogpost!